ZOEK UW KLACHT

Het versterken van je immuunsysteem

24 maart 2020

Het Corona Virus raakt ons allemaal. Het is een bizarre, heftige tijd en ook wij hebben na de persconferentie van 23 maart besloten onze deuren tijdelijk te sluiten. We kunnen onze patiënten nu niet van een lichamelijke behandeling voorzien, maar wat we wel kunnen doen is jullie tips geven voor het versterken van het immuunsysteem.

Het doel van het immuunsysteem is namelijk het beschermen van het lichaam tegen indringers, zoals virussen en bacteriën. Binnen de Chinese Geneeswijzen wordt dit een Externe Pathogene Factor (EPF) genoemd. Deze EPF kan alleen je lichaam binnen dringen, als je immuunsysteem niet sterk genoeg is. Hoe uitgeputter jij bent, hoe meer kans een EPF heeft. Dus wat kun je zelf doen?

  • Voeding. Allereerst en veruit het belangrijkste, is het versterken van je spijsvertering. Een virus moet een geschikt terrein vinden om zich in het lichaam te nestelen. Het Corona Virus houdt van een dampige, gestagneerde omgeving. Het is dus van belang om de Milt en de Maag te ondersteunen zodat zij in staat zijn om te blijven draaien en ze de overige organen kunnen voorzien van de juiste energie. Maar wat kun je dan het beste eten? Check dit in een ander artikel op onze website: https://www.remimo.nl/2019/10/01/voeding-volgens-de-tcm/ Toen ik de afgelopen week in de supermarkt kwam, viel het mij op dat veel mensen juist die voeding hebben ingeslagen die ze zouden moeten laten staan, zoals melk, kaas, afbakbroodjes en yoghurt. Gebruik in ieder geval heel veel groentes, maak ze warm of maak er een lekker soepje van. Laat suikers, alcohol, koude dranken staan en nu je toch meer thuis bent, ga lekker uitgebreid koken.
  • Slaap. Maak tijd om ten minste 1 uur meer te slapen iedere dag. Met alle afspraken die geannuleerd worden en bedrijven die dicht gaan, heb je misschien meer tijd als anders (tenzij je je kinderen van thuis onderwijs moet voorzien of keihard aan het doorwerken bent). Gebruik die tijd om op te laden. Slaap/rust is de basis van immuniteit. Het bouwt het yin op. Ga voor 8-9 uur slaap per nacht. Belangrijk is ook om op tijd naar bed te gaan. De uren voor middernacht (00:00 uur) tellen dubbel. Geniet ook eens van een dutje midden op de dag. Het maakt je niet vermoeider, het laadt je juist op om andere zaken beter te kunnen overzien. De slechtste beslissingen worden genomen in tijden van vermoeidheid en angst.
  • Blijf bewegen. Er is bij ons gelukkig nog geen sprake van een totale lockdown. Dus ga naar buiten de natuur in (uiteraard met gepaste afstand). Het maakt je hoofd leeg, brengt rust en zorgt er ook voor dat je spijsvertering niet stagneert. Ga aan de wandel minstens 30-60min per dag, volg eens een yoga les online, bijvoorbeeld via: https://www.inspirerendleven.nl/online-yoga-lessen/ of gebruik je meubels in huis eens op een andere creatieve manier. Ze kunnen namelijk ook goed dienen als fitness apparatuur. En last but not least, zet de muziek hard aan en ga dansen. Schud alles uit je lichaam op jouw favoriete muziek. En ja, je kunt de gordijnen dicht doen 😉
  • Angst. In deze tijd is de angst te voelen in de lucht. Je merkt het als je in de supermarkt loopt, iedereen loopt met een boog om elkaar heen. Maar ook via Social Media, het journaal, de kranten. Je hoeft de tv maar aan te zetten en je wordt bedolven onder Corona nieuws.Vanuit de Chinese Geneeswijzen is het belangrijk dat de geest rust heeft. Als je druk in je hoofd bent, volgt je lichaam vrij snel daarna. Het voelt onrustig, een bepaalde druk neemt toe en je weet niet waar je met jezelf heen moet. Niets verstoord de helderheid van onze geest zoveel als de kettingreactie van continue adrenaline stimulatie, aangewakkerd door angst en paniek. Weet dan ook dat je een keuze hebt:
    • Om zelf te bepalen wanneer je het nieuws kijkt via tv, krant of internet.
    • Om zelf te bepalen of je alles wil volgen op Social Media.

Het Nieuws en Social Media baseren hun berichten grotendeels op negatieve emotionele respons om zo hun publiek vast te houden. Probeer om niet vast te komen zitten in de cirkel van angst en frustratie. Weet dat het ook ok is om even helemaal niets te hoeven volgen, niets te hoeven doen. Dat het ook ok is om een boek te lezen, te mediteren of met je handen in de aarde te zitten. Gebruik deze tijd ook om weer even op te laden, te zien wat echt belangrijk is en er te zijn voor je naasten.

Tot slot nog een tweetal recepten voor het versterken van je immuunsysteem:

  1. Bone Broth oftewel Botten Bouillon.

Om bouillon van botten te maken, kook je 3-4 pond gespleten kippenbotten, te halen/bestellen bij de slager. Gespleten is beter om dat het beenmerg dan open ligt. Voeg 1-2 eetlepels appelciderazijn toe. Breng aan de kook en laat het op laag vuur 6-12 uur sudderen. Zeef de bouillon en breng hem op smaak. Drink minimaal 1 mok per dag en/of gebruik hem in recepten.
Naast dat dit je immuunsysteem versterkt is het ook heel goed voor je huid. Het helpt bij de vorming van collageen, bouwt en herstelt spierweefsel, ondersteunt de minerale botdichtheid, stimuleert de opname en vorming van voedingsstoffen en helpt spier- en bindweefsel te versterken. Het zorgt er ook voor dat het lichaam antioxidanten beter kan gebruiken.

  1. FeelGood Drink 

Een drankje waar je heel relaxed van wordt en wat goed gedronken kan worden vlak voor je naar bed gaat of als je op staat.

Ingrediënten:

  • 1 theelepel kurkuma oftewel geelwortel
  • 1 mespuntje gemberpoeder of een vers afgesneden stukje gember
  • 1 theelepel honing
  • Zakje kamille thee (hoeft niet, kan ook prima zonder)
  • 1 mespuntje gemalen zwarte peper
  • Beetje citroen sap

Doe alle ingrediënten in een grote mok of een groot glas en giet daar kokend water over. Drinken maar!

Kurkuma/Geelwortel bevat het ingrediënt curcumine, een antioxidant die ontstekingsremmend werkt. Curcumine wordt beter opgenomen door het lichaam als je het combineert met piperine uit zwarte peper. Altijd een snufje zwarte peper bij kurkuma doen dus.

Vragen? Mail ons gerust via info@remimo.nl 

Like of deel onze berichten:
error